• Subcribe to Our RSS Feed

Tips over QRcodes

De QRcode is niet meer weg te denken in communicatie-uitingen zoals folders, flyers, billboards en magazines.

U kunt een QRcode maken voor bijv. tekst, contactinfo (MeCard), e-mailadres, website (URL), een GoogleMaps locatie, een Foursquare locatie, telefoonnummer of SMS-tekst.

Met een QRcode is het niet alleen mogelijk om uw interactiviteit met de doelgroep te vergroten in offline uitingen, het is een uitermate geschikte tool om crossmediale campagnes te voeren en een brug te slaan tussen offline en online. Onze QRcode generator is gratis en zelf eenvoudig te gebruiken en met onze Slimme dynamische desig QRcode generator maakt u slimme design qrcodes met achteraf aanpasbare links en een eigen dashboard voor analyses. Maar hoe kunt u een QRcode effectief en op de juiste manier inzetten? Met onderstaande tips ziet u hoe u een QRcode efficient kan opzetten en maken voor professionele reclame campagnes kunt u gerust contact met ons opnemen.

Hier volgen een aantal belangrijke tips om de QRcodes juist in te zetten.

 

1. Laat op voorhand weten waar de QRcode naar toe gaat

Laat de persoon die het gaat scannen op voorhand weten wat er te verwachten is van de QRcode.

Heinz Ketchup

2. Maak de QRcode niet te klein

qr code foto14

Veel ontwerpers en creatieven vinden de QRcode maar een gedrocht. Soms wordt de QRcode daarom in een blad heel klein afgedrukt, waardoor de QRcode slecht scanbaar is. De minimale scanbare afmeting op papier is 1,5 x 1,5 cm. Sommige camera’s in telefoons kunnen kleinere QRcodes wel aan, maar dan bereikt u een groot deel van uw doelgroep niet. Let wel, de omvang van uw QRcode is afhankelijk van de hoeveelheid ‘informatie’ die u erin stopt. Bij 1,5 x 1,5 cm maken we gebruik van een korte URL (link). Hoe groter de URL, hoe meer ‘informatie’ u in de QRcode stopt en des te groter de QRcode weer wordt. Wat ook van belang is om mee te nemen, is de afstand tussen de persoon die de QRcode scant en de QRcode drager (het object waarop de QRcode is afgebeeld. Dat kan een A4′tje zijn, een flyer maar net zo goed een enorme poster langs de snelweg). Immers, een QRcode in een tijdschrift kan best 2 x 2 cm zijn maar voor een poster langs de snelweg moet een QRcode zeker enkele meters breed zijn. Een overzicht om u op weg te helpen:

Drager Afstand Maat
A4 type=Tijdschrift Toestel afstand 20 cm 20mm x 20mm
A3 type=Poster Toestel afstand 1.5m 95mm x 95mm
3x4m type=Billboard Toestel afstand 10m 380mm x 380mm

U kunt zelf uw QRcode formaten uitrekenen door op onderstaande link te klikken:
QRcode formaten berekenen 

3. Gebruik een kleine, verkorte URL

qr code foto13

Gebruik een URL-shortner en maak daarmee uw QRcode minder groot. De hoeveelheid informatie die u in een QRcode stopt zorgt ervoor dat een QRcode groter en ingewikkelder is om te scannen. Om een QRcode beter en sneller scanbaar te maken kunt u er een URL-shortner inzetten, hiervoor kunt u contact met ons opnemen. Naast de compacte informatie heeft het gebruik van een URL-shortner nog een voordeel, het zorgt ervoor dat u kunt meten wie er via de QRcode op uw website komen.

4. Kies een toepassing waarvoor u een QRcode gaat maken

qrcode foto7

.jpeg (in pixels) voor web of .eps (in vector) voor drukwerk.

5. Maak uw resultaten meetbaar

qr code foto8

Door het gebruik van QRcodes maakt u uw campagne meetbaar. Het is natuurlijk interessant om te weten hoe vaak een QRcode wordt gescand en welk middel het beste heeft gescoord in uw QRcode campagne. Bit.ly ondersteunt bijvoorbeeld dit soort statistieken bij haar verkorte URL’s. Zorg ervoor dat wanneer u dezelfde QRcode op verschillende communicatie uitingen gebruikt, u verschillende short-urls aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat u de conversie van elke communicatie uiting apart kunt meten.

6. Houd rekening met de afstand

qrcode6

Grote bouwborden, spandoeken langs de weg, verpakkingen in de supermarkt. Soms loop je langs een QRcode die op 10 meter afstand is afgedrukt op slechts enkele vierkante centimeters. Dit kan onmogelijk gescand worden. Houd daarom rekening met de afstand tot uw publiek. De afstanden kunt u berekenen door op onderstaande link te klikken.
QRcode formaten berekenen 

7. Zorg voor een groot contrast

Steeds vaker zie je QRcodes die niet meer de traditionele zwart-wit kleurstelling hebben. Dit wordt meestal uit vormgevingsoogpunt gedaan, om ervoor te zorgen dat de QRcode minder opvalt of beter in de stijl van de communicatie uiting past. De nieuwste telefoons hebben geen problemen met andere kleuren, zolang het contrast maar groot genoeg is. Er zijn helaas nog veel telefoons die de QRcode niet herkennen wanneer deze niet zwart-wit is. Wilt u toch een QRcode met kleuren, test de QRcode met verschillende telefoons!

8. Verwijs naar een mobiele website

qr code foto9

Een veel gemaakte fout is het inzetten van een QRcode die doorverwijst naar een normale website. Een groot deel van de normale websites zijn niet geschikt voor mobiele telefoons, denk hierbij aan slechte usability en beperkte functionaliteiten. Verwijs dus door naar een speciaal ontwikkelde, mobiele variant. Veel social media platformen zijn wel mobiel geschikt, denk hierbij aan Twitter, Facebook en Youtube. Het inzetten van een QRcode en verwijzen naar deze pagina’s werkt perfect. Wilt u graag een mobiele website maken van uw normale website, lees dan het artikel ‘Stappenplan: hoe maak ik mijn website geschikt voor mobiel internet?‘. U kunt hiervoor natuurlijk ook contact opnemen met ons team van professionals bij Total Promotions.

9. Geen Flash

QRcode

Als u dan toch doorverwijst naar een normale website, zorg dat deze website geen Flash bevat. Het mobiel bekijken van websites met Flash is ‘not done’. Android telefoons beschikken over Flash-ondersteuning, iPhones spelen echter geen Flash af. Dit zorgt ervoor dat een groot deel van de QRcode scanners deze pagina niet kan bekijken (teleurgesteld is en afhaakt).

10. Zorg voor interessante content

qr code foto15

Zorg ervoor dat de QRcode iets extra’s biedt buiten de inhoud van het middel waarop de QRcode wordt toegepast. Denk daarbij aan: extra en/of exclusieve online content, online kortingsbonnen of andere speciale aanbiedingen. Communiceer ook duidelijk wat de doelgroep kan verwachten na het scannen van de QRcode.

11. Test de gemaakte QRcode!

qr code foto11

Bovenstaande tips zijn richtlijnen voor het gebruik van QRcodes. Er zijn natuurlijk allerlei factoren die alsnog kunnen zorgen dat de werking van een QRcode anders uitpakt. Kortom, test de QRcode zelf met een aantal verschillende telefoons. Gebruik bij de test in ieder geval een iPhone 3 & 4, een aantal Android telefoons en een Blackberry. Er is namelijk nog een groot verschil in kwaliteit van camera en software op de smartphones.

 

12. Laat zien waar de QRcode naartoe gaat.

qr code foto10

Als het van toepassing is laat mensen die de QRcode zien weten waar die naartoe gaat, zoals bijvoorbeeld het web adres voor de gewone browsers die in de QRcode versleuteld is voor mobiele toestellen.
Maar onthoud dat het altijd belangrijk blijft hoe minder data in de QR Code zit, hoe beter deze leesbaar is. Een QRcode van 2 x 2 cm met te veel informatie erin (bijvoorbeeld een lange URL), zal niet leesbaar zijn.

Interesse in QRcode reclamecampagnes of custom made QRcodes ? Hiervoor kunt u onze website bezoeken.

Zelf een QRcode maken?

button-direct-naar-QRcode-gen

Visit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed